lauantai 25. toukokuuta 2013

U Got To Feel Berlin

Nyt kun Berliinin reissusta on kulunut jo melkein viikko, on hyvä tehdä postaus aiheesta.

Torstai aamuna piti siis herätä jo epäinhimmilliseen aikaan, kun bussi lähti koulun pihasta kohti Helsinki-Vantaata kello 5 aamulla. Olimme lentokentällä jo puolenpäivän aikoihin ja seisoskelimme tunnin check-inin edessä ja odottelimme, milloin se aukeaisi. Lento lähti sitten lopulta kolmen jälkeen.

Berliiniin päästyämme majoituimme hotelliimme ja lähdimme melkein saman tien tsekkaamaan pari nähtävyyttä länsi-Saksan puolelta. Loppupäivä meni lähinnä katsellessa ja ihmetellessä länsikeskuksen elämää. Löysimme lopulta ruokakaupan, josta kävimme ostamassa syömistä ja juomista. Lähdimme takaisin hotellille ja sieltä siirryimme tyttöporukalla läheiseen baariin drinkeille.

Seuraavana päivänä pääsimme itä-Saksan puolelle ja kävimme vierailemassa Stasin entisessä vankilassa. Muuta ohjelmaa meillä ei sinä päivänä ollut, joten pääsimme vapaasti shoppailemaan itäkeskuksen alueella. Lähdimme tyttöjen kanssa Alexander Platzilla sijaitsevaan Alexa-kauppakeskukseen ja shoppailimme siellä kuin hullut. Niin isossa kauppakeskuksessa en ole varmaan ikinä käynyt ja kyllä sitä rahaakin meni ihan kiitettävästi! Tai en tiedä, koska kaikki mitä ostin oli ainakin omasta mielestäni aika halpaa, mutta en ole vielä ynnännyt yhteen, kuinka paljon sitä rahaa loppujen lopuksi menikään. Teen postauksen ostoksista sitten erikseen joku päivä.

Berliinissä oli silloin jo ihan kesä! Perjantain aikana olin ehtinyt jo palaa, ja nyt selkääni kaunistaa painijaselkätopin rajat. Lauantaina kuitenkin satoi ja juuri silloin päivän ohjelmamme oli ulkona! Kävimme katsomassa East Side Galleryssa Berliinin muuriin tehtyjä maalauksia. Olihan ne hienoja ja taiteellisia ja ajatuksia herättäviä, mutta itseäni ainakin kiinnosti enemmän muurin toisella puolella olevat graffitit. :D Edellisenä iltana olimme epätoivoisesti yrittäneet etsiä yökerhoa, jonne pääsisivät myös alle 18-vuotiaat, mutte emme sitä löytäneet, joten tänä sinä iltana päätimme viettää iltaa ilman minkäänlaista säätämistä. No, eihän se onnistunut, kun ei mikään baari ollut enää puolenyön jälkeen auki tai sinne ei alle 18-vuotiaat päässeet. Päädyimme sitten muutaman muun tyypin kanssa hengailemaan ja pelaamaan pullonpyöritystä metroasemalle johonkin aamu viiteen asti.

Sunnuntaina kävimme vielä kiertämässä pari nähtävyyttä ja pääsimme käymään Saksan eduskuntatalossa (oli sille ihan oikeakin nimi, mutta en muista sitä). Näimme mm. heidän istuntosalinsa ja kävimme Angela Merkelin työhuoneen ovella. Kävelimme lopuksi vielä valtavaa kupua ylös, josta näkyi koko Berliini. Kaupat olivat pikku-kioskeja lukuunottamatta kiinni, joten shoppailu jäi tältä päivältä. Onneksi olin jo kerinnyt lauantainakin tuhlaamaan saman verran rahaa kuin perjantaina ja ostamaan tuliaisetkin, niin se ei sinänsä harmittanut. Söin myös ehkä maailman parasta jäätelöä ja kesän ekat mansikat!

Maanantai aamuna piti olla vielä pari tuntia tehokasta shoppailuaikaa ennen lähtöä, mutta koska edellinen päivä oli helluntai ja saksalaiset jostain syystä viettävät sitä kaksi päivää, ei silloinkaan ollut auki mikään muu kuin hotellimme vieressä olevat kaksi viinakauppaa. Meidän oli tarkoitus käydä vielä lännen keskustassa katsomassa kaupat nopeasti läpi. koska emme siellä olleet vielä kunnolla käyneet, mutta se suunnitelma sitten kusi. Kello 12 lähdimme bussilla kohti lentokenttää ja Suomea. Helsingissä olimme joskus kuuden jälkeen ja lähdimme siitä bussilla kotia kohti. Olimme koulun pihassa joskus puoli yksi ja zombina pääsin lopulta kotiovesta sisään ja jääkaapin kautta omaan sänkyyn. Seuraavana aamuna olikin sitten kello 8 saksan koe. Jes!

Taas oli kyllä tosi hieno reissu. Parasta tällaisissa on kyllä se, kun tutustuu sellaisiin ihmisiin omasta koulusta, joihin ei ehkä muuten välttämättä tutustuisi. Berliinistä tuli kyllä yksi lemppari kaupungeista ja haluan kyllä joskus lähteä vielä uudestaan. On mulla ihan muutama syykin miksi; en päässyt käymään Euroopan toiseksi suurimmassa tavaratalossa KaDeWe:ssa, en saanut currywurstia enkä käynyt KFC:ssä. Siinä on jo muutama hyvä syy lähteä takaisin. :)

Kakkosluokkalaiset ja opettajat pitivät matkablogia joten jos haluat tietää tarkemmin nähtävyyksistä ja muista häppeningeistä mitä matkan aikana teimme klikkaa TÄSTÄ.